Kedudukan
ahlulbayt a.s
Kedudukan Ahlu l-Bait Rasulullah s.a.w
adalah lebih tinggi dari kedudukan para sahabat
Justeru kedudukan Ahlu l-Bait Rasulullah
s.a.w adalah lebih tinggi daripada kedudukan sahabat. Rasulullah s.a.w
bersabda: “Kami Ahlu l-Bait tidak boleh dibandingkan dengan orang lain”
(al-Qundizi al-Hanafi, Yanabi‘ al-Mawaddah, hlm. 206). Meletakkan Ahlu l-Bait
Rasulullah s.a.w setaraf dengan sahabat adalah tidak tepat dan bertentangan
dengan al-Qur’an dan Hadis Nabi s.a.w itu sendiri.
(I). Kerana mencintai Ahlu l-Bait
Rasulullah s.a.w itu adalah wajib sebagaimana firman-Nya di dalam surah
al-Syura (42):23 “Katakanlah: Aku tidak meminta kepadamu suatu upahpun kecuali
kasih sayang kepada kerabat(ku)” Maksud dengan kerabat (al-Qurba) di dalam ayat
itu adalah Ahlu l-Kisa’: Ali, Fatimah, Hasan dan Husain. Ibn Abbas berkata
manakala turun ayat, mereka bertanya: Sapakah kerabat yang diwajibkan ke atas
kami kasih sayang terhadap mereka? Rasulullah s.a.w bersabda: Ali, Fatimah dan
dua anak lelakinya” (Ibn Kathir, Tafsir, iv, hlm. 122, al-Tabari, Tafsir, xxv,
16, al-Zamakhsyari, Tafsir al-Kasysyaf, iii, 467).
Soalnya (a): Bagaimana saudara kami Ahli
Sunnah Wal-Jama‘ah menunjukkan kasih sayang mereka kepada Fatimah al-Zahra’
sepenuhnya (100%) sedangkan mereka menyokong Abu Bakar dan Umar ketika mereka
menyerang rumah Fatimah a.s supaya memberi baiah kepada Abu Bakar, kemudian
merampas Fadak daripadanya dan menegah pemberian khumus kepadanya?
(b) Bagaimana saudara kami Ahli Sunnah
Wal-Jama‘ah menunjukkan kasih sayang mereka sepenuhnya (100%) kepada Ali a.s
sedangkan mereka menyokong Abu Bakar dan Umar menjadi Khalifah, walaupun
Rasulullah s.a.w melantiknya sebagai Khalifah selepasnya sedangkan Ali as
menuntut haknya dan adakah Ali a.s berbohong di dalam tuntutannya itu?
(c) Adakah saudara kami Ahli Sunnah
Wal-Jama‘ah merasakan bahawa Fatimah, Ali, Hasan dan Husain a.s telah berbohong
ketika mereka menuntut jawatan Khlifah daripada Abu Bakar? Jika mereka
berbohong, maka mereka tidak disucikan?
(d) Bagaimana mereka menunjukkan kasih
sayang mereka sepenuhnya kepada Husain as ketika beliau diserang dan dibunuh di
Karbala’ sedangkan mereka menyokong pembunuh-pembunuhnya? (e) Bagaimana mereka
menunjukkan kasih sayang mereka kepada Rasulullah s.a.w sepenuhnya (100%)
sedangkan mereka mematuhi Sunnah Abu Bakar, Umar dan Uthman? Soalnya: Adakah
cinta dan kebencian boleh bersatu? Jawapannya:
(a). Allah S.W.T berfirman di dalam surah
al-Ahzab (33): 4 “Allah sekali-kali tidak menjadikan bagi seseorang dua buah
hati dalam rongganya”
(b). Rasulullah s.a.w bersabda: "
Cinta kepada Ali adalah keimanan dan membencinya adalah nifaq” “Kamu cintailah
aku kerana kecintaan kamu kepada Allah, cintailah Ahlu Baiti (keluargaku)
kerana kamu mencintaiku” (Sunan al-Turmudhi,v/622/3789, Tarikh Baghdad, iv/160,
al-Mustadrak, iii/4716, Usd al-Ghabah, ii,/18).
(c). Amir al-Mukminin Ali bin Abi Talib as
berkata: Tidak akan berhimpun cinta kami (hubbu-na) dan cinta musuh kami (hubbu
‘aduwwi-na) di dalam rongga seseorang. Sesungguhnya Allah sekali-kali tidak
menjadikan bagi seseorang dua buah hati dalam rongganya.
Justeru cinta dan kebencian tidak akan
bertemu. Adapun pencinta kami (muhibbu-na), maka cintanya bersih sepertilah
emas yang dibersihkan dengan api, tanpa sebarang kekotoran padanya. Lantaran
itu sesiapa yang ingin mengetahui cinta kami, maka hendaklah dia memeriksa
hatinya. Jika cintanya kepada kami dikongsi bersama oleh cintanya kepada musuh
kami, maka dia bukanlah dari kami, dan kami bukanlah daripadanya. Allah adalah
musuh mereka, Jibrail , Mika’il dan Allah adalah musuh bagi mereka yang ingkar”
(Bihar al-Anwar, 27, hlm. 51, hadis no.1).
Ini bererti cinta dan kebencian tidak boleh bersatu.
(d) Ketiga-tiga Khalifah tersebut wajib
menunjukkan kasih sayang mereka kepada Fatimah, Hasan Husain dan Ali as
sepenuhnya (100%) kerana mentaati perintah Allah dan Rasul-Nya. Mereka terikat
dengan ayat Mawaddah tersebut. Soalnya: Adakah Ahli Sunnah Wal-Jama‘ah percaya
bahawa mereka tidak terikat dengan ayat tersebut?
(II). Rasulullah s.a.w bersabda: “Sesiapa
yang mati kerana mencintai keluarga Muhammad (ali Muhammad), maka dia akan mati
sebagai syahid”. “Sesiapa yang mati kerana mencintai kelauarga Muhammad, maka
dia akan diampun dosanya” (al-Zamakhsyari, Tafsir Kasysyaf, iv, hlm.220) dan
sabdanya: Cintailah Ahlu Baitku kerana kalian mencintaiku” (Sunan al-Turmudhi,
v, 622/3789, Tarikh Baghdad, iv, hlm.160). Oleh itu, wajib mencintai Ahlu
l-Bait Rasulullah s.a.w kerana mereka adalah manusia yang suci yang dicintai
oleh Rasulullah s.a.w.
(III). Rasulullah s.a.w bersabda: “Umpama
Ahlu l-Baitku adalah pada kamu adalah seperti bahtera Nuh, siapa yang
menaikinya berjaya dan siapa yang tidak menaikinya akan tenggelam” (al-Hakim,
al-Mustadrak, ii, hlm.343, al-Tabrani, al-Ausat, hlm.216). Hadis ini
menunjukkan bahawa Khalifah adalah daripada Ahlu l-Bait as yang mana ketuanya
adalah nabi s.a.w dan ketika wafat, baginda berjanji kepada Ahlu l-Baitnya
supaya memudinya. Anak lelaki nabi Nuh as tidak berjaya kerana dia tidak
bersama bahtera bapanya.
Nuh a.s telah menyeru anak lelakinya supaya
menaiki bahtera bersamanya surah Hud (11):42 “Wahai anakku! Naiklah (ke
bahtera) bersama kami dan janganlah engkau bersama orang yang kafir” Anak
lelakinya menjawab dia akan menaiki gunung bagi mengilakkan dari air bah. Surah
Hud (11): 43“Dia menjawab, “Aku akan mencari perlindungan ke gunung yang dapat
menghindarkan aku dari air bah!” (Nuh) berkata, “Tidak ada yang melindungi dari
seksaan Allah pada hari ini selain Allah Yang Maha Penyayang”. Dan gelombang
menjadi penghalang antara keduanya; maka dia (anak itu) termasuk orang yang
ditenggelamkan”
(IV). Rasulullah s.a.w bersabda: Umpama
Ahlu i-Baitku pada kamu sepertilah pintu taubat Bani Israel (bab hittah Bani
Israil), sesiapa yang memasukinya diampun dosanya” (al-Sawa‘iq al-Muhriqah,
125, al-Mu‘jam al-Ausat,vi, hlm.85, al-Mu‘jam al-Saghir, ii, hlm.22). Hadis ini
menunjukkan bahawa
Ahlu l-Bait as merupakan tempat untuk untuk
mendapat keampunan ilahi seperti pintu taubat Bani Israel.
(V). Rasulullah s.a.w bersabda: “Aku adalah
bandar ilmu dan Ali adalah pintunya” Justeru sesiapa yang mahukan ilmu,
hendaklah dia datang melalui pintunya (Ali). (al-Mustadrak, iii,126, Tarikh
Baghdad, 377, al-Sawa‘iq al-Muhriqah, hlm.37).
(VI) Rasulullah s.a.w bersabda: “Ini Ali
saudaraku, wazirku, wasiku dan Khalifahku selepasku” (al-Tabari, Tarikh, ii,
hlm.216, Ahmad bin Hanbal. al-Musnad, I, hlm.111, al-Muttaqi al-Hindi, al-Kanz
al- ‘Ummal, vi,hlm.401). Hadis ini menunjukkan Ali a.s adalah Khalifah secara
langsung selepas kewafatan Rasulullah s.a.w.
(VII) Rasulullah s.a.w bersabda: Tidakkah
anda meridhai, wahai Ali, anda di sisiku sepertilah kedudukan Harun di sisi Musa
hanya tidak ada nabi selepasku” (al-Bukhari, Sahih, iii, hlm. 54 (peperangan
Tabuk), Muslim, Sahih, ii, hlm. 236 (Fadha’il al-Sahabah), Ahmad bin Hanbal,
al-Musnad, I, hlm. 98, al-Hakim, al-Mustadrak, iii, hlm. 109).
(VIII) Rasulullah s.a.w bersabda: Sesungguhnya
Ali adalah daripadaku dan aku adalah daripadanya dan dialah wali bagi setiap
mukmin selepasku” (Sahih al-Turmudhi, v, 632, Musnad Ahmad, v, 356, Khasa’is
al-Nasa’i, 61-64).